‘Als je niet betaalt voor het product, dan ben jij het product.’
‘Er zijn maar twee industrieën die hun klanten gebruikers noemen: illegale drugs en software.’
Deze doordenkertjes komen uit ‘The Social Dilemma’, een Netflix-docu die heel wat discussie losmaakt. In anderhalf uur maakt de docu je bewust van het verdienmodel van de grote techreuzen, zoals Google en Facebook. In een notendop is dit de boodschap: sociale media zijn verslavend, ziekmakend én ze maken onze democratie kapot.
Algoritmes duwen je steeds verder je eigen echoput in. Want big tech serveert alleen online hapjes die passen bij jouw smaak. Dat kunnen ook giftige hapjes zijn. Haatzaaierij via Facebook maakte in 2017 in Myanmar de geesten rijp om Rohingya-moslims te verdrijven met moord, plundering en verkrachting.
Voor big tech is het belangrijk dat jij zoveel mogelijk tijd doorbrengt op jouw schermpje. Want dat betekent meer aandacht voor hun advertenties – en meer geld! En dus maken ze hun software zo verslavend mogelijk. Tim Kendall, voormalig topman bij Pinterest, vertelt in ‘The Social Dilemma’ dat hij verslaafd raakte door de verleidingstechnieken die hij zelf bedacht.